fredag 17 april 2009

Neverending story

...är skolfarsen i vår by. Vi föräldrar har idag "tagit lagen i egna händer" och hållit barnen hemma på grund av att kommunen föreslår att skolan ska flytta till utrymmen som vi anser är olämpliga för barn. Jag har nog inte handlat olagligt många gånger i mitt liv och ärligt sagt så känner jag mig inte som en förbrytare i dag heller. Vilken förälder klarar av att se sitt barn må dåligt under tre års tid utan att försöka påverka situationen? Vår son har inte visat tecken på att må dåligt eftersom skolgången och transporterna ändå varit ok för åk 1-2. Men under senaste läsår fick jag se hur Sundombarnen baxades in i överfulla bussar och kördes hem under allt annat än trygga förhållanden. Nu har det varit Solfbarnens tur och vad jag har förstått har det varit ännu värre i och med att skolvägen är längre och de ska åka tillsammans med högstadiebarnen. Jag säger bara att om det skulle handla om vuxna människor så skulle det här ALDRIG accepteras!!! Det finns noggranna bestämmelser för hur djur ska transporteras till slakteriet men inte när det gäller barns skolskjuts.

Skoldirektören anser att vi bryter mot lagen men tycker inte att kommunen bryter mot lagen för att det i de anvisade utrymmena t ex inte går att följa läroplanen i gymnastik. För att inte tala om vad läroplanen säger om barns rätt till en trygg skolgång!

1 kommentar:

  1. Håller helt och hållet med dig och er! Det verkar som man (läs kommunen) får göra vad som helst med barnen...Helst ska de inte kosta något och maten de äter ska heller inte kosta något. Sen bekymrar man sig för att barnen idag inte mår bra! Skulle man satsa förebyggande på en trygg miljö och näringsriktig mat åt alla barn så skulle man undvika en del onödigt lidande! Håll ut bara! Kram

    SvaraRadera